torsdag 8. september 2011

En papirløs innvandrer på vestlandet i øst

Jeg og Sara flyttet hver vår vei, og så flyttet vi så langt at vi endte opp på hvert vårt vestland. En likhet er at det regner både titt og ofte begge steder, en forskjell er at hun bor på en liten, liten øy, og jeg bor midt i en stor by. En annen forskjell er at man kan få mobilabonnement på Bømlo uten svensk personnummer.

Da jeg for halvannen uke siden halvsov i en innrøkt sofa på Sandefjord-Strømstad-ferga, trodde jeg naivt nok at "å melde flytting er vel litt i overkant drastisk. Alle de der praktiske tingene burde gå greit for seg. Jeg har jo med meg et pass trykket i olje, og det er jo bare Sverige det er snakk om." Den gangen var jeg ung og naiv. For hver gang navnet mitt skal skrives inn noe sted, vil jeg registrere meg hos telefonopperatøren, forsikringsselskapet eller biblioteket, vil jeg ha tilgang til universitetets internettplattform, eller få inn navneendringen jeg gjorde for en måned siden i systemet deres, da kommer jeg alltid til spørsmålet "Vad är ditt personnummer?", og da har jeg tapt.

Jeg kan prøve å oppgi de elleve siffrene jeg bruker til å logge inn i nettbanken, "men det här är ju inget personnummer", eller jeg kan si det som det er, at jeg er norsk og ikke har noe svensk personnummer. Uansett kommer jeg ikke lenger. Jeg finnes jo ikke her.

Det tok knapt en uke før jeg dermed befant meg på skattekontoret der ved pariserhjulet, med et ferdig utfylt flyttemeldingsskjema i hånden, og ventet på at kønummeret skulle gå fra B601 til B634. Mine dager som papirløs innvandrer er talte.


Ingen kommentarer: