onsdag 26. august 2009

Ja, jeg er sosialist.

Jeg kjenner at tida er inne for å få et lite utløp for agresjonen min!

Nå i disse valg tider hender det ofte at samtaleemne på skolen og andre steder blir politikken. Jeg kommer fra Gjøvik der Unge Høyre står relativt sterkt. I min omgangskrets på skolen er de som virkelig innterserer seg for politikk med i Unge Høyre også er det en som skal stemme Frp, alle de andre gir vel egntlig litt blaffen. Selv er jeg sosialist, og mener at en rød-grønn regjering er det beste alternativet til en regjeringsmakt i Norge. Jeg har på en måte bestmet meg for at som oftest så orker jeg ikke å diskutere med dem lengre, jeg vet at mine meninger er så motstridene med dems at det å utale seg bare fører til lange diskusjoner hvor vi ikke kommer til å bli enige uansett. De skal ha det at de kan sin politikk, og når diskusjonene er seriøse og ordentlige så kommer de med noen få gode argumenter. Men i det siste har det skjedd det som gjør at jeg blir sint, jeg blir ikke så sint at jeg skriker og hyler eller skjeller ut noen, men jeg blir så irritert at det er på tide å skrive noe om det så jeg ikke begynner å skrike på skolen i morgen.

Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status. Furthermore, no distinction shall be made on the basis of the political, jurisdictional or international status of the country or territory to which a person belongs, whether it be independent, trust, non-self-governing or under any other limitation of sovereignty.
Dette sier § 2 i The Universal Declaration of Human Rights. Hvorfor skal jeg da behøve å gå rundt å føle at sosialist er et skjeldsord? Fordi det kan på en måte virke som om det ikke lenger bare er politikken som er viktig, men det å rakke ned på alt som er "sosialistisk". Samtalen handler ikke om hvor mye bra Unge Høyre skal si i skoledebatten neste uke, men hvor mye de skal klare å "ta" sosialistene. Det handler ikke om at det å være borgelig er bra, men at det å være sosialist er eller kan i allefall virke som det samme som å være på parti med kommunismen. Jeg er sosialist, det betyr ikke at jeg vil innføre kommunisme! Men det som irriterer meg allermest er hvordan å være sosialist er blitt er skjeldsord. Hvordan de som sier noe ikke så lurt for slengt etter seg "Er du sosialist eller?". Når ble "Jævla Sosialist" et slags skjeldord på lik linje med "Jævla Homo".

Det enste jeg har lyst til er at alle skal få være den de er uten at flertallet skal få bestemme hva som er riktig å mene, og hva som ikke er det!

Stardust, litt mindre sint enn da hun begynte å skrive!

8 kommentarer:

eivind1984 sa...

Unge Høyre har kjørt denne meningsløse, totalt gjennomidiotiske retorikken sin helt siden jeg gikk på videregående.

Høydepunktet for min del var da de delte ut brosjyrer der det stod oppramset hvor mange sosialismen hadde tatt livet av - med henvisning til Mao og sovjetiske statsledere.

Det eneste det beviser for min del er at Unge Høyre er et tomt skall av meningsløs idioti, at de har gått tom for politiske argumenter og heller satser på å få seg venner ved å mobbe alle som ikke er enige. Det er feigt, barnslig og totalt irrelevant sålenge man er et politisk parti, og ikke i en barnehage.

Allikevel - jeg har ingen tro på at Unge Høyre kommer til å slutte. Og det er egentlig synd. Jeg tror ikke jeg ville stemt høyre uansett, men jeg savner tiden da Høyre var et fornuftig, tilbakelent, avbalansert og kunnskapsbasert parti.

Nå er de bare bæljete drittunger.

(Og om du blir like lei som jeg og en kompis ble, er du ivrigste tilskuer på Unge Høyre-standen, tar med deg så mange brosjyrer du bare kan, spør om de har lighter - og lager bål i skolegården. Det lager alltid god stemning for de videre debattene.. ;))

Maria sa...

Eivind; Hvis de hadde gjort sånn i en barnehage hadde de fått beskjed om å oppføre seg ordentlig.

Sigrid sa...

Evt, hvis du ikke vil brenne bål, og de deler ut unge Høyre-buttons med tekst ala. "sosialist? - så trist" og "heller død enn rød", kan du spørre om å få noen og fikse dem med litt korrekturlakk og tusj. Det gjorde jeg:)

Henrik Mørk sa...

Javel javel, hyggelig å se så mye bra omtale om Unge Høyre disse dager:)

Selv var jeg medlem i Juvente før jeg nesten ble frosset ut av organisasjonen grunnet mitt politiske standpunkt, men det er ikke grunnen for at jeg skriver dette. Grunnen til at jeg skriver er for å si meg litt enig med det du skriver Sara:) Altfor ofte ser det ut som Unge Høyre bare forsterker de fordommene vi allerede har fått på oss. Å ha buttons der det står "heller rik enn frik" og "heller død enn rød" er å legge seg på et veldig lavt nivå.

Så jeg vil si at ikke alle i Unge Høyre fører den samme dumme sjargongen som noen gjør, så istedefor å samle mange flyers fra stand, for så brenne de, kan dere jo heller komme bort og spørre oss hva vi mener. Derfor er det veldig dumt å dra konklusjonen at alle i Unge Høyre er noen bæljete drittunger eller en stor gjeng feige mobbere. For mange av oss er engasjerte politikere med meninger om så mangt.

Selv ble jeg medlem i Unge Høyre fordi jeg liker politikken og det politiske synet vi har.

Derfor vil jeg først si; det er ikke noe galt i det å være sosialist, alle har sine egne meninger og det er bare så utrolig dumt å prøve desperat og mobbe noen for at de er sosialist. For det andre vil jeg si at vi egentlig er ganske greie og sist, men ikke minst; GOD DEBATT.

Det blir et spennende valg på tirsdag.

eivind1984 sa...

Fint innlegg, Henrik! Jeg håper du får med deg flere i UH (og ungdomspolitikken generelt) på den linja - da gjenvinner dere mye respekt fra min side, iallefall.

Men mener fortsatt at jeg er berettiget mitt syn på UH sålenge UH sentralt kjører den type kampanjer :)

Henrik Mørk sa...

Tror det blir en vanskelig oppgave å påvirke sentrale krefter:P men ser ut som de fleste i "distrikts" UH er ordentlige folk samtidig som Oslo UH-medlemmene gir oss en hard-time;). Sant skal sies så er jo ikke alle UH-medlemmer fra Oslo, de stereotypene dere får fram at de, og vi er her:P

Vi får kjøre litt alternativ UH-kampanje fremover. Samtidig ser jeg tilbake med litt savn når jeg tenker på alle de gode stundene og den gode tiden i Juvente:P

eivind1984 sa...

Det viktigste tror jeg er at noen protesterer - også i egne rekker. Men det krever mot og troverdighet, og er sjeldent enkelt. Om noen bruker sosialist som skjellsord i UH - ville du bedt dem la være? (Vet ikke om jeg hadde klart..)

Og, det er aldri for seint å komme tilbake, veitu..... ;)

Henrik Mørk sa...

Er ikke lett å si i fra nei, men jeg vil i hvert fall ikke melde meg inn i rekkene som mener sosialist er et skjeldsord. Men, jeg trekker en parallell mellom UHs "sosialist" uthenging med Kristin Halvorsens uthenging av de rike og at de skal "flås" som så fint hun sier det.
Men lengter etter fine Juvente-samlinger med god stemning og enda hyggeligere mennesker: D