onsdag 17. desember 2008

Selvinnsikt

I dag, mens jeg satt alene på busstoppet på vei hjem fra byen, slo det meg at jeg kanskje er litt selvopptatt. Det plager meg litt, må jeg si. Jeg vil ikke være selvopptatt. Men, altså. Jeg tar bussen til skolen. I dag gjorde jeg og det. På bussen satt jeg ved siden av en person i musikklassen som jeg nesten kjenner litt, altså har snakket med et par ganger, vet hva heter, vet liker pepperkaker, og dessuten har sett opptre på konsert på kulturskolen. Vi hadde en samtale.

Og det er denne samtalen som plager meg litt i etterkant. For jeg tror jeg har en tendens til å la samtaler gå den veien, særlig med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg følte samtalen handlet om meg, meg og meg igjen. Ikke menst vi snakket, men etterpå slo det meg altså at det eneste som ble nevnt om ham i hele samtalen må ha vært at han skulle ha prøve i lytting, og det var derfor han tok akkurat den bussen. Ellers snakket jeg mest. Om meg. Når han sa noe var det et spørsmål om meg. Og så svarte jeg, og fortsatte å snakke om meg. Og Jeg kunne stilt ham masse spørsmål, om ikke annet så bare for å være høflig og ikke snakke sp mye om meg selv, men det gjorde jeg altså ikke. Jeg kjørte på og snakket om meg. Til og med når jeg snakket om lærere snakket jeg om meg. Og ettersom jeg snakker ganske fort ble det nok sagt en del. Om meg.

Dessuten er det komplimentdag, og jeg prøver å vøre flink til å si fine ting til folk, men det er ganske vanskelig, selv om jeg ofte tenker positive ting om folk sier jeg dem alt for skjeldent. Jeg snakker jo heller om meg.

Dessuten har jeg innsett at jeg nok er lettere påvirkelig enn jeg liker å tro, og fått bekreftet teorien at jeg foretrekker teen min melkefri. Men det er mulig buskene ved busstoppet liker Chai Latte.

I dag ble jeg også stilt et spørsmål jeg aldri tror noen har stilt meg før, og det slo meg som rart. Det var i den ovennevnte bussamtalen.
"Hvorfor går du på allmenn?"

Og jeg er neimen ikke helt sikker jeg.

Ziggy

5 kommentarer:

Sara sa...

Hvorfor går du på allmenn? det er et spørsmål jeg har fått mange ganger. Standardsvaret er som regel "Jeg vil holde alle muligheter åpne.", men nå er jeg ikke helt sikker lenger.

Andreas! sa...

Sigrid, får et dypt innlegG! jeg fikk jo kompliment på kompliment-dagen :) ikke værst! og julepakken ser drit bra ut! selv om de dumme stjerne og tråden kostet 54,-!!!!!!!!!

og jeg ønsker å nevne på slutten av innlegget at du ikke er så innbilsk/egoistisk som du kanskje føler deG! tenk, du delte ut hjemmelagde pepperkaker til alle på bussen og halve skolen på pepperkakebakedagen( er det noe som heter det?) :) uansett, du skjønte poenget!

snakkes i morra! Styrketrening i styrkerommet til ane og de, ikke sant ? :P

Sigrid sa...

haha. Takk. Den pakken burde bli bra, så mye penger som du brukte på den.

Og selvsagt blir det styrketrening, hva tar du meg for?

Eivind M. sa...

Det fine med å oppdage sånne ting om seg selv, er at man kan gjøre noe med det, om det stemmer eller ikke.

Og at man kan øve på å få folk til å fortelle om seg selv. Det er kjempegøy! Tro meg :)

Jeg har trua.

:)

Sigrid :) sa...

Jeg går på allmenn fordi jeg ikke har noen form for praktisk sans.. :)