torsdag 11. desember 2008

Filmtobakk og Cruella De Ville-pinner



Jeg sitter på bussen mot Oslo nå, og da blir det gjerne en del tenking. Jeg endret nettopp facebookstatusen min til "Sigrid drikker urtete og hører på Radka Toneff", og da fikk jeg en assosiasjon til noe Ane sa for om lag en uke siden. Hun sa hun mente jeg ville kledd å røyke med sånn Cruella De Ville-pinne. At jeg kunne passe til å være sånn som satt på fortauskafé og drakk grønn te og leste mens hun hørte på jazz og røkte med sånn pinne som Cruella De Ville (forsåvidt og Audrey Hepburn, og flere andre, men det var altså det eksempelet hun brukte). Og jeg ser et poeng, for jeg liker fortauskaféer, bøker, grønn te og jazz, men jeg har ingen planer om å begynne å røke, ikke med pinne heller.

Bare så det er sagt: Jeg synes det kan se ganske stilig ut å røke. Ikke når folk står på hjørner og ser (eller forsøker å se) sure og skumle ut, det ser mer dumt ut. Men når Scarlett Johansson tenner seg en sig på en pub i Match Point ser hun veldig stilig ut. Det blir en effekt. Men hun røker jo bare filmtobakk. Og det er her jeg begynner å tenke. For jeg synes altså røking, uansett hvor stilig det kan se ut i riktig setting, ikke er verdt det. Men hva er forskjellen på filmtobakk og vanlig tobakk? Jeg vil anta det kanskje har litt med for eksempel nikotin å gjøre. Sånn at skuespillerne ikke ender opp som nikotinavhengige om de må skyte en scene for mange ganger. Men er det mindre helsefarlig? Gir det ikke lungekreft og KOLS? Det lukter visstnok hasj, det hørte jeg på filmpolitiet. Men så er spørsmålet: hvorfor røker ikke folk bare filmtobakk i stedet? For det er ganske mange, vil jeg i hvert fall tro, som begynte å røke av estetiske grunner. Og da er det vel ikke nøye hva man røker, er det? Nå skal jeg finne ut hva de røker på film.

Ziggy

1 kommentar:

Sylvia Marita sa...

Dei røyker urterøyk på film.

I alle fall gjer Carrie det i Sex og Singelliv.