onsdag 26. november 2008

Merry Merry Merry Christmas

Det er under en måned til jul nå, og det blir en høydare, antar jeg. Det pleier i hvert fall det. På barneskolen (eller, 5-7 klasse) pleide vi å sette opp musikal når det nærmet seg jul, for vi hadde en lærer som het Ole og var kul når det kom til sånt. I 5. klasse spilte jeg Jesus, fordi jeg måtte spille synth, og det var den eneste rollen som aldri var på scenen når det var sang. De to andre årene sang jeg juleevangeliet, bla. på melodien til "You Raise Me Up" av Secret Garden (dette var før boyband og slikt begynte å covre den).

Men jeg liker jul, jeg synes jul burde erstatte vinter som årstid, siden det er kortere og koseligere. Selv om jul ikke lenger er musikaler med religiøst budskap, så gleder jeg meg. Jul er kaker og Hamar og Lillehammer-julebrus, strikketøy, bøker, ferie, familie og Juvente. Men alltid er Juvente. Egentlig, og det er jeg gled for. Men spesielt. Romjul er juvente, og romjul er østlandet som det alltid har vært.

Jul er musikk, kanskje mer enn noe annet. Som sanger i kirkekor kan jeg (for?) mange julesanger og variasjoner over dem. Og de er fine og gir meg julestemning mer enn noe annet. Jul er Carol of the Bells, egentlig. Jul er fint.

Ziggy

Ingen kommentarer: